جلب توجه و حفظ انگیزه کودکان در هر فعالیتی، به خصوص در تمرینات ورزشی، میتواند چالشبرانگیز باشد. این موضوع در مورد فوتبال، ورزشی پرطرفدار که نیازمند تمرکز و تلاش مداوم است، دوچندان صدق میکند. مربیان فوتبال زیر 10 سال با چالش حفظ شادابی و سرگرمی جلسات تمرین برای کودکان روبرو هستند تا انگیزه آنها برای یادگیری و پیشرفت را حفظ کنند.
در این مقاله، به بررسی راهکارهایی برای سرگرمکننده و جذاب نگه داشتن تمرینات فوتبال برای کودکان زیر 10 سال میپردازیم. با استفاده از این راهکارها، مربیان میتوانند فضایی پویا و پرنشاط ایجاد کنند که در آن کودکان با اشتیاق و انگیزه به تمرین بپردازند و در عین حال، مهارتهای فوتبال خود را ارتقا دهند.
اهمیت تنوع در تمرینات
یکی از کلیدیترین عوامل برای سرگرمکننده نگه داشتن تمرینات، تنوع است. کودکان به طور ذاتی کنجکاو هستند و از انجام فعالیتهای تکراری خسته میشوند. مربیان باید با ارائه تمرینات متنوع و خلاقانه، از ایجاد یکنواختی در جلسات تمرین جلوگیری کنند. تنوع در تمرینات نه تنها باعث سرگرمی کودکان میشود، بلکه به آنها کمک میکند تا مهارتهای مختلف فوتبال را در زمینههای مختلف مانند دریبلینگ، پاس دادن، شوت زدن و کار گروهی تمرین کنند.
استفاده از بازیها و سرگرمیها
یکی از بهترین راهها برای جذاب کردن تمرینات فوتبال، استفاده از بازیها و سرگرمیها است. کودکان از بازی کردن لذت میبرند و این امر میتواند به یادگیری آنها انگیزه بدهد. مربیان میتوانند با گنجاندن بازیهای مختلف در جلسات تمرین، فضایی شاد و پرنشاط ایجاد کنند.
برخی از بازیهای مناسب برای تمرینات فوتبال زیر 10 سال عبارتند از:
- فوتبال تاچ: در این بازی، کودکان باید بدون استفاده از توپ، با پا به توپ فوتبال خیالی ضربه بزنند.
- بازی گنج: در این بازی، مربی توپهای فوتبال را در زمین تمرین مخفی میکند و کودکان باید آنها را پیدا کنند.
- مسابقه دریبلینگ: در این مسابقه، کودکان باید با دریبل زدن توپ، مسافتی را در سریعترین زمان ممکن طی کنند.
ایجاد چالش و رقابت سالم
کودکان از چالش و رقابت سالم لذت میبرند. مربیان میتوانند با ایجاد چالشهای مختلف در تمرینات، انگیزه کودکان را برای تلاش بیشتر افزایش دهند. به عنوان مثال، مربی میتواند یک مسابقه شوتزنی برگزار کند یا از کودکان بخواهد که در مدت زمان مشخصی، تعداد مشخصی پاس صحیح بدهند.
رقابت سالم نیز میتواند به جذابتر شدن تمرینات کمک کند. مربیان میتوانند با تقسیم کودکان به تیمهای مختلف و برگزاری مسابقات بین آنها، فضایی رقابتی ایجاد کنند. البته، باید توجه داشت که رقابت باید در چارچوب احترام و تشویق یکدیگر باشد و از ایجاد جو منفی و تنشآلود جلوگیری شود.
تمرکز بر پیشرفت فردی
هر کودکی با سرعت و توانایی خاص خود پیشرفت میکند. مربیان باید به جای مقایسه کودکان با یکدیگر، بر پیشرفت فردی هر کودک تمرکز کنند. مربی میتواند با تشویق و قدردانی از تلاشهای هر کودک، به آنها انگیزه بدهد تا به تمرین ادامه دهند و مهارتهای خود را ارتقا دهند.
ایجاد فضایی مثبت و حمایتی
فضای تمرین باید فضایی مثبت و حمایتی باشد تا کودکان احساس راحتی و امنیت کنند. مربی باید با رفتار صبورانه و تشویقکننده، به کودکان اعتماد به نفس بدهد و آنها را به تلاش بیشتر ترغیب کند. همچنین، مربی باید از ایجاد هرگونه تنش یا تبعیض در بین کودکان جلوگیری کند.
استفاده از موسیقی
موسیقی میتواند به ایجاد فضایی شاد و پرنشاط در جلسات تمرین کمک کند. مربی میتواند از موسیقیهای شاد و انگیزهبخش در حین تمرین استفاده کند تا روحیه کودکان را بالا ببرد و آنها را به تحرک بیشتر تشویق کند.
اهمیت گرم کردن و سرد کردن
گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از تمرین، برای جلوگیری از آسیبدیدگی کودکان ضروری است. مربی باید با انجام حرکات کششی مناسب، بدن کودکان را برای تمرین آماده کند و بعد از تمرین، به آنها کمک کند تا عضلات خود
استفاده از تجهیزات مناسب
استفاده از تجهیزات مناسب میتواند به جذابتر شدن تمرینات فوتبال کمک کند. مربی باید از توپهای فوتبال با اندازه مناسب، مخروطهای تمرینی، دروازههای کوچک و سایر تجهیزات لازم برای انجام تمرینات مختلف استفاده کند.
ایجاد فرصتی برای خلاقیت
مربیان باید به کودکان فرصتی برای خلاقیت و ابتکار در تمرینات بدهند. به عنوان مثال، مربی میتواند از کودکان بخواهد که حرکات دریبلینگ جدیدی اختراع کنند یا تاکتیکهای جدیدی برای حمله و دفاع طراحی کنند.
استفاده از بازخورد سازنده
بازخورد سازنده میتواند به پیشرفت کودکان در فوتبال کمک کند. مربی باید با ارائه بازخورد مثبت و منفی به کودکان، آنها را از نقاط قوت و ضعف خود آگاه کند و به آنها کمک کند تا مهارتهای خود را ارتقا دهند.
اهمیت لذت بردن
مهمترین نکته در مورد تمرینات فوتبال، لذت بردن کودکان است. مربی باید فضایی ایجاد کند که کودکان در آن احساس شادی و رضایت کنند و از تمرین فوتبال لذت ببرند.
مربیان رده پایه به چه ابزارهایی نیاز دارند؟
مربیان رده پایه فوتبال به مجموعهای از ابزارها نیاز دارند. در این سطح، دو ابزار اصلی مورد نیاز، مهارتهای فردی و مهارتهای سازماندهی هستند.
مهارتهای فردی
- با اشتیاق باشید
اگر به نظر برسد که خودتان خوش میگذرانید، به طور کلی بچهها هم خوش میگذرانند. سعی کنید به کودکان نشان دهید که هیچ جای دیگری را به بودن در زمین با آنها ترجیح نمیدهید.
- دوستانه باشید
کودکان باید احساس کنند که شما در کنارشان هستید، هم به عنوان یک دوست و هم به عنوان یک راهنما. حتما با هر بازیکنی که میرسد خوشآمد بگویید و هنگام رفتن از آنها تشکر کنید و بابت تلاششان در طول جلسه قدردانی کنید.
- حس شوخطبعی خود را نشان دهید
سرگرمی کلمه کلیدی است؛ بازیکنان جوان برای جام جهانی آماده نمیشوند، بنابراین بگذارید از خودشان لذت ببرند. اینکه اجازه دهید بچهها شما را در حال خنده ببینند، راهی عالی برای نشان دادن این است که فردی گرم و دوستداشتنی هستید. فعالیتهای «برنده شدن مقابل رهبر برنامه» را امتحان کنید: آنها سعی میکنند شما را در یک مربع لمس کنند؛ شما درون دروازه میایستید و آنها سعی میکنند به شما گل بزنند؛ یا پیشنهاد دهید که «اگر در سه دقیقه ده گل بزنید، باید تا خط وسط زمین بدوم و برگردم.» (بچهها همیشه برنده میشوند).
- به هر فردی احترام بگذارید
کودکان باید احساس ارزشمندی کنند، که به آنها در این مرحله کلیدی از رشد اجتماعیشان برای ایجاد اعتماد به نفس کمک میکند.
- تعریف و تمجید زیادی کنید
تعریف و تمجید فقط به خاطر انجام خوب کاری داده نمیشود؛ بلکه باید برای تلاش نیز استفاده شود.
- بعد از اشتباهات تشویق کنید
رهبران برنامههای آموزشی جوانان هرگز نباید اشتباهات بچهها را به عنوان نکات منفی ببینند. هر اتفاقی که میافتد یک تجربه یادگیری است. بازیکنان جوان میتوانند به اندازه یک شوت موفق به دروازه از یک ضربه اشتباه یا از دست دادن توپ چیز یاد بگیرند.
- مهارتهای اجتماعی عالی به نمایش بگذارید
رفتار شما معمولاً توسط کودکان تقلید میشود، بنابراین مطمئن شوید که الگوی خوبی هستید. مودب، محترم، آرام و بدون فشار باشید. با هر بازیکن به صورت جداگانه ارتباط برقرار کنید و به طور مرتب با والدین آنها صحبت کنید.
- صبور باشید
تمرین با گروههای سنی پایینتر گاهی میتواند آزاردهنده باشد، بنابراین به یاد داشته باشید که صبر یک فضیلت است. انتظارات غیر واقعی نداشته باشید – انتظار داشته باشید که چیزها اشتباه شوند. معمولاً این عمد آنها نیست که جلوی کارها را بگیرند، فقط سنشان است!
مهارتهای سازماندهی
۱. جلسات تمرینی را از پیش برنامهریزی کنید
از راهنماها و فعالیتهای تمرینی که در این دفترچه ارائه شده است، استفاده کنید و هر بازی دیگری را که فکر میکنید برای گروه بازی شما مرتبط است، اضافه کنید. همیشه بهتر است برنامهریزی بیشتری داشته باشید تا کمتر.
۲. زودتر برسید و زمین بازی را آماده کنید
زمان و تلاش بازیکنان منابع ارزشمندی هستند، آنها را هدر ندهید! هرگز نباید بچهها را در حالی که شما برای راهاندازی منطقه تمرینی بعدی،コーンها را جابجا میکنید، معطل نگه دارید.
۳. دستورالعملهای واضح ارائه دهید
یک رهبر برنامه با تجربه تا زمانی که همه گوش میدهند، صبر میکند و سپس با صدای بلند و واضح به همراه حرکات دست و بازو، دستورالعملها را ارائه میدهد. برای مثال، ممکن است بگویید: «کسانی که پیشبند قرمز دارند، بلند شوند. وقتی به شما علامت میدهم، به آن مربع那边 حرکت کنید.»
۴. به سرعت و با کارآمدی اجرا کنید
به خاطر داشته باشید که یک اجرای خوب، از صحبت کردن زیاد جلوگیری میکند. همچنین استفاده از یک یا چند بازیکن از گروهتان برای نشان دادن به دیگران کاری که باید انجام دهند، اشکالی ندارد. گروه را در اسرع وقت فعال کنید.
۵. جریان جلسه را حفظ کنید
کودکان کمسن و سال تمرکز کوتاهی دارند. با تغییر منظم فعالیت، آنها را علاقهمند نگه دارید و این عامل را در برنامه جلسات خود بگنجانید.
قوانین طلایی ایمنی
ایمنی در کار با کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد و هر مربی باید به این توجه زیادی بدهد. در ادامه چند توصیه برای ایمن سازی محیط تمرینات به شما می دهیم:
۱. شرکت کنندگان را تشویق کنید تا در طول فعالیت ها توپ را به طور ایمن روی زمین نگه دارند و رفتارهای مثبت را ترویج دهید.
۲. مربیان مسئولیت قانونی دارند تا مراقبت از شرکت کنندگان را بر عهده بگیرند. این شامل اطمینان از نظارت مستقیم بر بازیکنان در تمام لحظات است.
۳. اطمینان حاصل کنید که زمین بازی عاری از خطرات و در فاصله امنی از دیوارها و اشیاء ثابت باشد.
۴. به بازیکنان یادآوری کنید که در بازی های تعقیب و گریز مراقب دیگران باشند و به جلو نگاه کنند.
۵. اطمینان حاصل کنید که فاصله ایمن بین گروه های بازیکن وجود داشته باشد.
۶. اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات مناسب، ایمن و به درستی کار می کنند.
۷. اکثر اعمال برخورد یا رفتار نادرست در این سطح ناشی از عدم هماهنگی و بدون عمد است. در این موارد سعی کنید به تیم مهاجم امتیاز دهید و بازی را ادامه دهید.
۸. در صورت مشاهده بازی خطرناک، فعالیت را متوقف کنید و رفتار مناسب و مورد انتظار را توضیح دهید.
راهکارهایی برای مدیریت گروه
محوطه بازی را به طور واضح مشخص کنید:
از نشانگرهای رنگی و مخروطها برای مشخص کردن واضح مرزها و اهداف استفاده کنید. این به شما کمک میکند تا فعالیتها را با استفاده از علائم بصری توضیح دهید.
«آیا همه میدان قرمز را میبینند؟ این منطقهای است که در آن بازی میکنیم. نشانگرهای سبز در هر انتها دروازهها هستند.»
از صفهای طولانی (۳ بازیکن به بالا) خودداری کنید:
کودکان برای حفظ علاقه باید درگیر و مشارکت داشته باشند. ایستادن در انتهای صف برای مدت طولانی باعث سرخوردگی و خستگی آنها میشود. این زمانی است که آنها میتوانند روی مهارت موردنظر کار کنند.
بازیهای حذفشدنی ممنوع!
بازیهای حذفشدنی کاملاً ممنوع است. به طور کلی، همان بچهها هر بار در اوایل بازی حذف میشوند. این نه تنها اعتماد به نفس آنها را به طور منفی تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه باعث میشود آنها از زمان بازی باارزشی که برای بهبود عملکرد قابل استفاده است، محروم شوند.
هرج و مرج سازماندهی شده چیز خوبی است
اگر بازیکنان دیوانهوار میدوند، توپها همه جا پرتاب میشوند و صدای خنده هوا را پر میکند، جلسه شما به خوبی پیش میرود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سکان را هدایت کنید تا همه بازیکنان به دستیابی به هدف ادامه دهند.
نتیجهگیری
جلب توجه و حفظ انگیزه کودکان در تمرینات فوتبال میتواند چالشبرانگیز باشد. با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله ارائه شد، مربیان میتوانند تمرینات فوتبال را برای کودکان زیر 10 سال سرگرمکننده و جذاب نگه دارند و به آنها کمک کنند تا در عین حال که از فوتبال لذت میبرند، مهارتهای خود را ارتقا دهند.